Paleo dieet

Ben je zwaarlijvig? Zorgt dit ervoor dat je je zelfvertrouwen verliest? Maak je geen zorgen! Wij zijn hier om u te begeleiden met het paleo dieet voor uw gewichtsverlies programma. In dit artikel beschrijven wij het paleo dieet en wat u per dag en per week mag eten binnen het paleo dieet plan.

Wat is Paleo dieet?

Het paleo dieet volgt het dieetplan van onze verre voorouders tijdens het paleolithische tijdperk, wat ongeveer 10.000 jaar geleden is. Dit omvat de voedingsmiddelen die niet zijn verwerkt, zoals mager vlees, vis, fruit, groenten, noten en zaden die ze gebruikten.. Het gaat er in principe om bewerkte producten te vermijden.

Het paleo dieet staat ook bekend als jager-verzamelaars dieet, paleolithisch dieet, mediterrane dieet, caveman-dieet en het dieet van de steentijd. Het is als het ware eten zoals onze verre voorouders dat deden.

Het paleo dieet vertoont gelijkenissen met sommige andere diëten zoals bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet. Toch is het net weer even iets anders. En in onze opinie ook gezonder dan bijvoorbeeld een puur koolhydraatarm dieet. Waar een koolhydraatarm dieet is gericht op snel gewicht verliezen, is dit een dieet voor de langere termijn waarmee u uw algemene gezondheid verbeterd. U zult ook afvallen, maar dat is slechts één van de voordelen.

Rechtvaardiging van het Paleodieet

Ongeveer 25 jaar geleden is Evolutionary Discordance Hypotheses naar voren gebracht.

Het stelt, de levensstijl van onze veer voorouders, het eetpatroon en de voeding hierin opgenomen, sterk van invloed zijn op de menselijke gezondheid. In vergelijking met de moderne beschaving die de prevalentie van chronische ziekten zoals diabetes, obesitas en bepaalde hartaandoeningen veel groter. Onze moderne levensstijl en de voeding wekken de indruk dat dit een bijdrage levert aan deze ernstige gevolgen.

Ons voorouderlijke voeding bevat hogere niveaus van eiwitten en vezels, essentieel voor het menselijk lichaam; lagere niveaus van geraffineerde koolhydraten en natrium; vetten in matige hoeveelheden. Dit leidt tot een hogere energie-output.

Het idee van het paleo dieet is om weg te blijven van de genetische mismatching van moderne voeding met ons menselijk lichaam (Discordance Hypotheses).

Voordelen van het paleo dieet

1. Helpt bij gewichtsverlies

Gewichtsverlies is de eerste van alle voordelen van het paleo dieet. Het helpt je af te vallen. In de moderne tijd wil iedereen fit en gezond blijven. Obesitas is een groot  probleem voor veel mensen.
Het paleo dieet speelt een belangrijke rol bij het verliezen van gewicht omdat het meer eiwitten en vezels bevat en kleinere hoeveelheden koolhydraten. Samen met de benodigde hoeveelheid vet die nodig is voor je lichaam leidt dit tot een hoger energieniveau.

2.Het geeft je een vol gevoel

De meeste mensen hebben vaak een gevoel van honger, zelfs al na een paar minuten nadat je gegeten hebt. De voedingsstof arme voedselproducten die geven je geen voldaan en vol gevoel. Hierdoor pak je al snel een snack uit de koelkast.
Het paleo dieet helpt hierbij.Het paleo dieet zorgt voor een vol gevoel zodat je minder snel trek krijgt in een snack.. Het vermindert het verlangen naar eten of snacks vanwege de aanwezigheid van hogere eiwitgehaltes in het dieet, wat leidt uiteindelijk leidt tot gewichtsverlies.

3. Helpt bij het verminderen van ontstekingen

Het paleo dieet is verrijkt met de basisvoedingsstoffen van fruit, noten en groenten. Het bevat de juiste hoeveelheid Omega 3- en 6-vetzuren. Dit werkt ontstekingsremmend op het lichaam. Ontsteking kan bijvoorbeeld allergieën en astma veroorzaken. Omdat het paleodieet zuivelproducten, suikers en alcohol elimineert wat allen een bijdragende factor kan zijn voor een ontsteking, vermindert dit de bijbehorende gevolgen. Personen die last hebben van ontstekingen, kunnen na een paleodieet een vermindering van deze ontstekingsaandoeningen ervaren.

4. Verhoogt de immuniteit

Dit dieet helpt jouw immuniteit te vergroten. Het eten van groenten en fruit versterkt het immuunsysteem dat helpt bacteriën in het lichaam te bestrijden.

5. Verbetering lipidenprofiel

Over tijd is het sterftecijfer als gevolg van hartaandoeningen toegenomen. Lage dichtheid lipoproteïnen (LDL), het slechte cholesterol,  in het bloed is een van de belangrijkste bijdragende factor voor hartziekten. Het paleo dieet verbetert het lipidenprofiel door het verhogen van (HDL) hoge dichtheid lipoproteïne, het goede cholesterol en het verlaagt ook het totale cholesterolgehalte, waardoor de kans op hartaandoeningen lager wordt.

6. Ontgift het lichaam

Het paleo dieet vermijd voedsel dat conserveringsmiddelen, levensmiddelenadditieven, bewerkte voedingsmiddelen en andere chemicaliën bevat. Deze zijn in meer of mindere mate giftig voor uw lichaam. Consumptie van vers fruit, groenten, noten en zaden helpt bij ontgifting, wat ook de immuniteit verhoogt en de algemene gezondheid van uw lichaam verbetert.

7. Draagt ​​bij aan een gezonde darm.

Het draagt ​​bij aan het behoud van de gezondheid van de darm. Het verwijdert de ongezonde voedselresten wat de darmflora irriteert en vervangt dit door het voedsel dat de darmgezondheid bevordert.

Naast deze voordelen helpt paleo dieet ook bij het effectief beheersen van de bloeddruk, verbetert het de glucosetolerantie, vermengt het met de natuurlijke voedselproducten, helpt het bij de opname van andere voedingsstoffen door de aanwezigheid van fytaten in granen en peulvruchten te verminderen, helpt bij slapeloosheid. Het verbetert de geestelijke gezondheid door een gezond en uitgebalanceerde voeding, slanke lichaamsbouw gericht op onderontwikkelde spieren en vet, spieropbouw. Bovendien is het ook nog eens een milieuvriendelijke manier van eten en  leven..

 

Profiteer van de voordelen van het paleo dieet en verbeter uw kwaliteit van leven.

Voedingsmiddelen die passen binnen het paleo dieet:

Het Paleo dieet omvat alleen bepaalde voedselproducten, zoals:

  • Mager vlees van dieren zoals varkensvlees, kip, mager rundvlees en kalkoen die in een buitenomgeving leven.
  • Vissen zoals zalm, makreel,
  • Andere soorten zeevruchten.
  • Eieren passen ook  in het paleo dieet.
  • Fruit en andere vruchten.
  • Noten en zaden zoals walnoten, amandelen, cashewnoten, pistachenoten en pompoenpitten. Deze producten bevatten gezonde vetten.
  • Groenten zoals bloemkool, broccoli, sla, kool, spruitjes, sperziebonen, asperges en spinazie.
  • U kunt oliën zoals kokosolie, olijfolie, avocado-olie en walnotenolie gebruiken.

Te vermijden voedingsmiddelen voor het Paleo dieet plan

  •  Vermijd granen zoals rijst, tarwe, gerst en haver.
  •  Producten met geraffineerde suiker producten zoals cakes, koekjes, snoep, jam, gelei, honing, frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken.
  •  Zuivelproducten zoals melk, kwark, kaas, yoghurt, paneer en ijsjes.
  •  Blijf uit de buurt van zetmeelrijke groenten zoals aardappelen.
  • Sterk verwerkte voedingsmiddelen.
  •  Vermijd zoute snacks zoals chips, crackers, sojasaus en andere toegevoegde producten met grote toevoegen van zout..
  • Blijf uit de buurt van vetrijke voedselproducten.

Drankjes voor het Paleo dieet

  • Personen die het paleo dieet volgen, kunnen water drinken om hun dorst te lessen. Of bijvoorbeeld mineraalwater. Ook het drinken van kokoswater is een goede optie.
  • Het drinken van wijn in een beperkte hoeveelheid is ook toegestaan. Slechts 1 glas wijn wordt aanbevolen voor vrouwen en maximaal 2 glazen wijn voor mannen. Vermijd andere alcoholische dranken.
  • Geen cafeine. Koffie bevat een grotere hoeveelheid cafeïne. Dus dit moet worden vermeden. Je kunt dit bijvoorbeeld vervangen door amandelmelk of groene thee, wat alleen een kleine hoeveelheid cafeïne bevat. Daarnaast heeft groene thee andere voordelen die kunnen worden benut. Bovendien, voor degene e dit dieetplan volgen voor gewichtsverlies, wordt dit ondersteunt door groene thee.
  • Vruchtensappen zonder toegevoegde suikers kunnen worden gedronlen. Vermijd het drinken van frisdrank en zelfs dieetdranken.

Een dagmenu voor Paleo dieet

Hier vindt u een voorbeeld van een paleo menu. U kunt ervoor kiezen om een ​​van onderstaande voedselproducten te gebruiken, hetgeen uw voorkeur heeft:

Ontbijt:

  • Paleo-omelet.
  • Paleo-bananenbrood.
  • Bananenpannenkoekjes.
  • Paleo-muffins.
  • Biefstuk en eieren.
  • Paleo gebakken kip..
  • Scrambled eggs met verschillende soorten groenten
  • Geroosterde zalm en meloen.

Lunch:

  • Grote salade met kip of biefstuk
  • Geblancheerde / gesauteerde groenten.
  • Groenten- of kippensoep
  • BLT wrap met sla.
  • Een broodje met plakjes paprika.
  • Salade met sla, wortel, komkommer, tomaten, walnoten met een dressing van citroensap.

Avond/middag snack:

  • Appelschijfjes met amandelboter.
  • Een blikje tonijn.
  • Uw favoriete fruit.
  • Een gekookt ei..
  • Amandelen en andere noten.
  • Wortels of een stukje bleekselderij.

Diner:

  • Een stukje varkenshaas..
  • Paleo gebakken kip.
  • Een gehaktschotel van kalkoengehakt.
  • Vlees en groenten en zoete aardappel
  • Lendestuk van mager rundvlees.

Nadelen van het Paleo dieet

  • Paleodieet wordt als een duur dieet beschouwd.
  •  Het bevat geen granen, welke ook essentiële eigenschappen hebbende menselijke gezondheid en energie.
  • Het bevat veel niet-vegetarische voedselproducten, hetgeen het lastig maakt voor vegetariërs.

Bijwerkingen van Paleo dieet

Er zijn weinig bijwerkingen geassocieerd met het paleo dieet omdat het bepaalde voedingsmiddelen en de aanpassing van uw lichaam aan deze belangrijke dieetverandering weglaat.

In uitzonderlijke situaties kunnen de volgende bijwerkingen optreden:

  • Hypoglycemie: personen die hypoglycemische geneesmiddelen gebruiken, zoals sulfonylureumderivaten of gliniden, die de koolhydraat concentraties in uw bloed verlagen en de bloedsuikerspiegel verlagen moeten hier rekening mee houden. Dit zijn voornamelijk mensen met diabetes type 1. Hier moet de geneesmiddel dosering worden gewijzigd om een hypoglycemische toestand te voorkomen.
  • Verandering in de stoelgang: verandering in de stoelgang vindt plaats omdat de darm zich aan dit paleo dieet moet aanpassen. In de aanvangsfase kunt u last krijgen van een  onaangenaam gevoel in de darmen.
  • Hunkeren: In eerste instantie zult een hunkering krijgen naar bepaalde producten. En dan met name producten met suiker. Dit omdat u weinig koolhydraten binnen krijgt. Dit zal het vooral in het begin lastig maken om vol te houden..
  • Halitose: beter bekend als slechte adem. Mensen die het paleo dieet volgen, kunnen te maken krijgen met slechte adem. Dit treedt op als gevolg van ketose of de keuze van voedsel in de maaltijden. De verhoogde inname van eiwitten kunnen zwaveldampen veroorzaken, die leiden tot dit onaangename gevoel. Zodra uw lichaam zich aanpast aan dit dieet, minimaliseert het halitosis. Nog later verbetert de darmgezondheid na de aanpassing van de darm aan het dieet.
  • In eerste instantie een gebrek aan energie: Vermindering van de koolhydraatinname wat geassocieerd is met paleodieet leidt tot een toestand, waarin uw lichaam energie verwerft door het vet in uw lichaam te verbranden. Dit wordt ketose genoemd. Dit veroorzaakt een gebrek aan energie en maakt je moe en lusteloos.

.De bovengenoemde bijwerkingen kunnen worden geminimaliseerd door goede voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals overleg met een arts voordat u voor het paleo dieet kiest, omdat het betrekking kan hebben op bepaalde menselijke aandoeningen.

We hebben je uitgebreide kennis over het paleo dieet gegeven. Geniet gewoon van het welzijn van het volgen van dit dieet en blijf fit en vooral ook  in goede gezondheid!

 

Onze aanrader is om af en toe toch even af te wijken van dit dieet. Een zogenaamd cheat meal maakt het gemakkelijker om een dergelijk dieet vol te houden. Maar natuurlijk niet elke dag!

Het is na verloop van tijd niet eenvoudig om een gevarieerd paleo dieet plan te bedenken. In dit geval is het aan te raden één of meerdere boeken aan te schaffen om u hierbij te helpen. Het gebrek aan variatie in uw eten is één van de belangrijkste redenen dat dit dieet wordt opgegeven. En dat is erg jammer. Een dergelijk dieet heeft namelijk niet direct invloed op uw gezondheid, daar gaat de nodige tijd overheen. Heeft u jaren ongezond gegeten dan kunt u dat natuurlijk  niet in een paar weken rechtzetten. Daar gaat wel iets langer overheen.

Zoals al eerder aangegeven zult u in het begin merken dat uw energieniveau naar beneden gaat. Dit is echter een tijdelijk effect. Na een aantal weken zult u een totaal omgekeerd effect krijgen. Op dat moment is uw lichaam gewend aan het paleo dieet. Als u op dat punt bent aangekomen zult u merken dat u zelfs meer energie heeft dan voorheen. U haalt alleen uw energie uit gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet langer uit de enkelvoudige koolhydraten die een grote schommeling geven in uw energieniveau.

Het paleo dieet gaat veel verder dan alleen maar afvallen. het zal uw algemene gezondheid verbeteren!